Monday 22 April 2013

Bila Perkahwinan Tidak Direstui


Assalamualaikum

Kamu tahu la kan budak zaman sekarang. Bukannya boleh diaturkan jodoh dengan siapa-siapa, sebab mereka pastinya dah ada pilihan masing-masing. Kalau baik budi pekerti ok la kiranya, syukur alhamdulillah. Sebabnya susah nak cari pasangan yang betol-betol baik dan jujur zaman sekarang ni. Manusia sekarang bukannya boleh percaya, kebanyakannya baik sebelum dapat anak dara orang je. Kalau perempuan pulak semua nak tunjuk baik, macam perempuan Melayu terakhir gitu. Padahal masak pun tak reti, haha.

Biasanya mak ayah yang makan garam terlebih dahulu ni boleh mengagak atau meneka perangai bakal menantu ni. Haa anak-anak muda, jangan berani-berani nak berlakon tunjuk baik depan orang tua. Sekilas ikan di air sudah tahu jantan betinanya. Jadi, jangan terkejut jika orang tua kita tak setuju atau tak berkenan dengan pilihan kita tu. Pasti ada yang tak kena padanya.

Ada jugak mak ayah yang terpedaya dengan lakonan. Mereka ingatkan baik la kan. lagi-lagi kerja pulak berjawatan besar dan gah dimata orang kampung. Padahal sembahyang pun jarang-jarang. Orang kampung ni kalau seseorang tu ada jawatan besar dalam kerja kerajaan memang dia tabik giler. Leftenan ke sarjan ke, kira bangga dah tu. Berlumba-lumba la pakat nak buat menantu. Walaupun anak tak nak, dipaksanya jugak.

Jadi untuk sesiapa yang dah ada pilihan sendiri tu, pastikan pilih yang terbaik untuk masa depan kita. Pastikan solat jangan tinggal dan tahu bab agama. Jika niat kita betol, akan bersatu jugak akhirnya kalau ada jodoh. Biasalah dugaan sebelum kawin tu pasti ada. Mak ayah tak berkenan la. Adik-beradik tak suka la. Tapi mereka biasanya tak kenal hati budi pujaan hati kita tu. Hanya kita je yang tahu. Jadi berdoalah selalu agar kita berjodoh dengan dia.

Jika perkahwinan kita masih lagi tidak direstui, banyak-banyaklah buat solat istiqarah. Pasti akan dapat jawapannya. Serta bincanglah elok-elok dengan keluarga kita. Jangan buat keputusan melulu dengan melarikan diri atau berkahwin kat sempadan. Ia pasti lebih menyusahkan anda kelak. Ingatlah, sesuatu yang berlaku tu pasti ada hukmahnya. Mungkin juga pilihan kita tu memang tidak baik untuk kita. Atau dugaan ini hanyalah sementara untuk melihat sejauh mana keteguhan hati kita tu. So, jangan cepat melatah ok.



Thank you for reading my entry!

No comments: