Monday 21 October 2013

Debaran Dihantui Myvi Kuning

Assalamualaikum.. Tajuk misteri betol. Agak-agak pengalaman yang saya alami minggu lepas, seram macam kisah misteri valkwagen kuning di Lebuhraya Karak ke?


Malam tu lepas solat Maghrib saya dan Mr.K bertolak ke Mesra Mall, Kerteh. Satu-satunya pasaraya besar yang ada di Dungun. Tu pun tak sebesar KB Mall. Tapi sekali-sekala nak jugak pergi cuci mata ke sana sambil membeli-belah.

Dalam 20minit perjalanan, saya memandang ke kiri jalan dan terlihat sebuah myvi kuning yang dipandu seorang lelaki muda. Disebelahnya ada seorang lagi penumpang lelaki. Dan di belakang tersangkut beberapa helai baju kemeja. Kami beriringan sehinggalah Mr.K memecut ke depan sket.

Lama jugak kami melepak kat Mesra Mall tu. Hampir pukul 10 baru bertolak balik. Sedang melayan mata yang sudah mengantuk, tiba-tiba saya terpandang myvi kuning yang sama disebelah kereta kami masa 'on the way' balik tu. "Aikk? Bukan ke kereta ni meluncur ke Kuantan? Dah kenapa patah balik?" Mr.K menjeling sket tengok kereta tu. Mungkin dia tak perasan kewujudan kereta myvi kuning tadi.

Kami masih lagi beriringan sehinggalah Mr.K memecut kedepan. Nasib baik traffic light warna kuning, dapat jugak lepaskan diri. Myvi kuning tersangkut kat belakang. Dalam 20 minit lagi nak sampai rumah, tiba-tiba myvi kuning tu ada lagi kat sebelah! Tadi dia memecut laju, tapi sekarang berjalan beriringan pulak dengan kami. Masalahnya mereka tak pandang kami pun. Sedang borak-borak sesama mereka. Rasa tak sedap hati yang teramat sangat! Mr.K diam je, mungkin dia perasan jugak.

Sekejap mereka ke depan, sekejap kami ke depan. Dada saya berdebar-debar. "Myvi tu ikut kita ke?" Mr.K diam dan menjeling saja myvi tu. Saya cuba sedapkan hati, mungkin hanya kebetulan. Sempat saya catat no plat WYV8054.

"Kalau mereka masih ikut kita sampai simpang rumah, jangan balik. Terus pergi balai polis." Saya beri cadangan bernas. Kemudian Mr.K memecut selaju mungkin. Saya perasan myvi tu dah lesap. langsung tiada kat belakang. Mana pulak dia menghilang?

Sampai ke simpang rumah, saya menoleh ke belakang lagi. Mereka memang dah lesap. Fuh! Lega. Tapi hati ni masih lagi berdebar-debar kot-kot muncul lagi. Lagi takut kalau mereka ikut sampai rumah. Nasib baik takder apa-apa.

*Kalau lalu kawasan Bukit Bauk tu, saya akan berhati-hati dan mulut berkumat-kumit baca doa. Maklumlah, banyak kemalangan berlaku kat situ. Kemalangan yang tak semena-mena akibat ternampak sesuatu.

No comments: