Monday 15 July 2013

Kisah terawih zaman remaja.

Assalamualaikum.. Dari zaman sekolah ke zaman IPT ke alam pekerjaan, memang tidur awal menjadi tabiatku. Sebelum pukul 10 wajib dah masuk ke alam mimpi walaupun esok ada final exam. Orang lain berjaga sampai pukul 3 pagi, saya sedap-sedap je tido. Tak ada yang lebih syok melainkan tido waktu malam selama 8 jam. Haha.

Tetapi tabiat tu telah memberi masalah kepada saya ketika berterawih di bulan Ramadhan. Rakaat pertama lagi saya dah menguap berkali-kali. Ingat lagi solat terawih masa zaman IPT dulu. Bacaan setiap rakaat dirasakan amatlah panjang. Apa lagi, saya tertidur sambil berdiri la. Tiba-tiba badan senget ke kanan, bila terkena bahu orang lain, terus terjaga.. pastu tertidur balik. Kemudian senget ke kiri pulak. Paling teruk senget ke depan..mujur tak tumbang!

Paling teruk siap bermimpi lagi, mujur tak meleleh keluar air liur je. Ketika jemaah lain rukuk, dengan sendirnya saya terjaga dan rukuk. Masa tu memang nampak bantal je. Kalau boleh nak tidur je atas sejadah masa orang tengah solat tu. Dah la duduk barisan paling depan. Tadi kemain lagi datang awal sebab nak duduk barisan paling depan. Last-last tidur jugak kerjanya. Adoii..

Kalau pergi solat terawih dengan kakak lagi lucu. Kakak saya ni kerjanya memang penat di bulan puasa. Dari pagi sampai petang menguruskan perniagaan akok yang memang tersohor di Kubang Kerian. Bila pergi solat terawih, masuk rakat ke 4 dia dah terlentuk di dinding masjid. Tidur sambil duduk dengan keadaan membongkok. Molek sangatla tu, kakak tidur tepi dinding.. adik tidur sambil berdiri. Haha..


Tips tidak mengantuk ketika solat terawih.

1.Jangan makan banyak sewaktu berbuka. Kalau boleh makan kurma dengan teguk air je sket. Balik karang baru makan.

2. Jangan banyak minum sehingga perut berkocak masa solat. Rasa macam tempayan pulak.

3. Tambah sendiri ikut citarasa..

Thanks for reading..

No comments: