Tuesday 16 July 2013

Dah 3 hari tak makan nasi!

Assalamuaikum.. Mieza..dengan nasi..memang tak boleh dipisahkan. Hmm itu saja yang mampu kukatakan. Dah lama sebenarnya nak berdiet dengan tidak memakan walau sebijik nasi, iaitu cara salah ketika berdiet. Hehe.. Tapi tak mampu berbuat demikian kerana saya ada gastrik. Dah lama sebenarnya penyakit ni meninggalkan saya. Tapi disebabkan trauma kot-kot datang balik, maka saya sentiasa menjaga pemakanan.

Tetapi sejak 3 hari ni saya berjaya hidup normal dan sihat bertenaga walaupun tak makan nasi. Jadi, apa yang saya makan? Of courselah kurma di bulan puasa ni. Amat membantu dalam menternak tenaga sepanjang hari. Berbuka dan bersahur wajib mengunyah kurma dengan kadar yang agak banyak ketika bersahur. Pastu telan air suam.

Dengan perut yang agak kecil memang susah nak telan nasi ketika bersahur kerana rasa kenyang ketika berbuka masih ada. Bila dah kenyang, memang tak rasa nak makan apa dah. Jadi Mr.K membebel, "Nak cari penyakit la tu." Alaaa menakutkan orang pulak. Cepat-cepat kunyah kurma sebanyak 7 biji. Tu sahaja yang mampu ditelan.

Dan tak lupa juga makan spirulina untuk kesihatan berpanjangan. Biasanya saya mengamalkan spirulina keluaran HPA yang berhaga RM25 sebotol dan mengandungi 60 Bovine kalsul.


Fungsi Spirulina ketika berpuasa.

Dengan zat dan mineral yang terdapat dalam spirulina seperti vitamin B12, zat besi serta karotenoids, membantu tubuh kita dalam proses pencernaan, membekal zat dan mineral serta mengatasi kelemahan tubuh badan agar lebih bertenaga sepanjang hari.

Mana nak dapat?

Biasanya produk ni hanya dijual di stokis dan cawangan HPA sahaja. Kat Dungun ada sebuah Cawangan Hubhalal HPA yang menjual pelbagai barangan halal keluaran HPA dan syarikat bumiputra yang lain. Dijamin halal tanpa was-was. 

Untuk mengetahui cawangan dan stokis HPA ditempat anda boleh lawati laman ini.

Thanks for reading..

No comments: