Tuesday 9 July 2013

Yeaa Esok Puasa.

Assalamulaikum.. Esok dah puasa, sebelum ni mesti dah melahap banyak-banyakkan. Sebab nak pujuk nafsu supaya berrtahan di bulan puasa nanti. Sebaiknya habiskan saja jajan kat dapur tu, nanti bulan puasa takder sapa nak makan semua tu. Bagi sesiapa yang dah menggemukkan diri tahun ni, inilah masanya untuk tinggalkan makanan ringan. Just makan nasi waktu sahur dan berbuka saja. Bagi saya kuih muih tu semua hanya kehendak nafsu yang lapar dan tak perlu dituruti.


Sebulan berpuasa mesti berat badan juga menurun dan boleh bergaya sakan di hari raya dengan bentuk badan yang menawan. Namun ada jugak yang semakin bertambah berat di bulan puasa. Kenapa ye?

Saya biasanya paling kurang 3kg akan lesap dalam masa sebulan berpuasa. Tipsnya? Jangan banyak tidur di bulan puasa. Rajin-rajinkan diri buat kerja. Bulan puasa ni memang sibuk la sket dengan tempahan biskut raya. Jadi tak ada masa nak melemahkan diri dengan tidur di siang hari.

Sebelum tu, saya ingin memohon maaf jika ada tersilap komen atau bercanggah pendapat dan sebagainya sehingga mengguris hati kalian. Selamat menjalani ibadah puasa dan banyakkan beramal.

Thanks for reading..

No comments: