Wednesday 21 August 2013

Syiling 20sen bawah rumah.


Assalamualaikum.. masa raya bersama keluarga mertua hari tu, terpandang rumah ni kat Kampung Kepong, Kuala Terengganu. Sebijik macam rumah saya zaman kecil-kecil dulu. Tahun 1993, 20 tahun dulu ayah masih tak mampu nak bina rumah baru yang lebih baik dan kukuh. Dah berpuluh tahun ayah tinggal di rumah usang tu. Hanya menggunakan air telaga dan dapur kayu. 

Pagi-pagi nak pergi sekolah turun mandi kat telaga tepi rumah. Gelap gelita..bukan main takut lagi. Sejuknya tak usah cakaplah. Biru terketar-ketar bibir.

Paling tak boleh lupa, masa mak tak ada duit nak bagi untuk saya bersekolah keesokannya. Mak suruh menghendap bawah rumah kot-kot ada duit syiling 20sen. Boleh dah wat beli sebungkus nasi kerabu. Alhamdulillah, duit syiling lama berkarat sentiasa ada bawah rumah tu. Entah dari mana datangnya. 3 keping duit 5sen dan sekeping duit 10sen. Jadi berapa?? 25sen la..

Yeaa..boleh beli nasi kerabu sebungkus berharga 10sen dengan air sirap 5sen. 10sen lagi simpan untuk esok. Tapi tak lama kemudian harga air sirap naik jadi 10sen. Mak bagi 20sen je.. minum air paip sajalah. Hidup lagi sampai sekarang ni Si MieJhaa yang poyo. Hahah

Kini alhamdulillah, segalanya jauh berbeza dari dulu. Semua tu satu pengalaman berharga yang tidak dimiliki oleh budak zaman sekarang. Bermula dari kesusahan, buat saya menghargai kesenangan.

Thanks for reading..

No comments: