Thursday 14 March 2013

Pengalaman yang MEMATANGKAN kita

Assalamualaikum

Hidup kalau tiada cabaran dan pengalaman memang rugi sesangat. Sebab hanya dengan cabaran dan mengalaminya sendiri barulah kita dapat merasa, memahami, dan menjiwai hati kita sendiri dan juga orang lain. Jika kehidupan kita sekarang selalu senang, sentiasa rasa bahagia dan sentiasa dibantu sepatutnya kita berasa resah. Takut bila tsunami melanda tanpa memberi amaran, kita terumbang-ambing tanpa daya.

Akan tetapi ada yang tidak pernah menyedari bahawa setiap dugaan yang menimpa sebenarnya untuk membuka minda dan hati kita dengan lebih luas. Mereka berasa tidak puas hati dan merungut serta menyesali sesuatu yang sudah berlalu. Malah mereka memberontak dan menyalahkan orang lain atas apa yang terjadi. Mereka tetap ingin menang dan memiliki apa yang tidak ditakdirkan untuknya tanpa mengetahui bahawa sesuatu yang disukainya itu sebenarnya amat merbahaya untuknya akan datang.

Jika dulu kita dilahirkan dalam kehidupan yang susah dan tidak bahagia seperti orang lain, kita sepatutnya berbangga kerana kita dapat mengharunginya. Ketika orang lain bergembira kita hanya mampu melihat, ketika orang lain berbahagia kita hanya mampu tersenyum hambar. Saat itu diri dan hati kita telah menjadi kebal malah lebih kuat untuk mengubah kehidupan.

Andai suatu hari dugaan melanda lagi, kita tidak mudah dihanyutkan arus malah hati yang cekal sudah siap sedia menahannya. Bibir hanya tersenyum hambar dengan hati yang tenang tanpa secubit rasa tertekan. Hal-hal kecil dalam kehidupan bagaikan semut api merah, sekali pijak sudah mati. Orang lain yang sentiasa senang bagaimana pula? Mereka tidak akan dapat membuat penyelesaian sendiri tanpa bantuan orang lain. Mereka lemah tidak bermaya sehinggalah setiap dugaan yang menimpa bertimpa-timpa itu mematangkan dirinya.

Beruntunglah jika dari awal kita hidup menderita, mungkin suatu hari dengan kesungguhan dan pertolongan dari Allah kita akhirnya dapat merasa apa itu kesenangan dan kebahagiaan. Sentiasalah bersangka baik, berdoa, dan berusaha menggapai impian.


Thanks 4 reading my entry!

6 comments:

Akupenghibur.com said...

suka entry .. bleh jadi benda yang kita suka itu mendtgkan keburukan kepada kita dan benda yang kita benci itu mebahagiakan kita... ALLAH adalah sebaik perancangan .:)

Unknown said...

Tau dah,,..acik mmg suka entry macam ni..haha.. ye tepat sekali..jadi bersyukurlah apa adanya..

Unknown said...

ALLAH SWT tahu apa yg terbaik buat diri kita :) nice entry...

Unknown said...

Terima kasih hanis

iha said...

iha dah membesar dengan zaman yang sangat susah (kononnya) jadi bila Allah beri peluang untuk iha bernafas lagi harini, rasa syukur sangat sebab iha dah tak susah macam dulu lagi.. apapun sebaik-baik perancang sinopsis hidup kita adalah datang dariNya sendiri.. :)

Unknown said...

Sama la kita dik..masa tulis entry ni akak terkenang kisah zaman kecik2 dulu.. namun akak bersyukur skrg jadi org berguna juga..