Sunday, 31 March 2013

Songket Asli Kepong

Assalamualaikum

Selamat pagi semua..

Look! Saya sedang buat apa tu? Cuba teka..

Tak tahu? Saya sedang menenun songket tuu..haa bloggers..siapa antara uolls yang pandai menenun songket? Adakah hanya saya yang masih mengamalkan pekerjaan tradisi ni? Hamboi belagak.. Posing saja kot. Hampeh betol!

Tapi ada la saya belajar sikit-sikit dari nenek saya (belah suami). Untuk pengetahuan uolls nenek saya ni salah seorang yang pro dalam menenun songket kat Kampung Kepong, Kuala Terengganu. Biasanya orang tengah akan beli songket dari nenek dan jual kat Pasar Payang Kuala Terengganu. Siapa pernah pergi Pasar Payang? Haa baca kat SINI..

Harga sehelai memang hampir ribuan ringgit..Dan biasanya orang tengah ni akan jual dengan harga yang lebih mahal lagi. Kawasan Kepong ni memang ramai penenun-penenun hebat. Suka pulak saya tengok. Tapi nak menyiapkan sehelai songket yang betol-betol cantik dan hebat ambik masa sebulan jugak beb!


Thank you for reading my entry!

22 comments:

Aku Penghibur said...

selamat menenunn... :) hehee

Bin Muhammad said...

Gaya dan rupa dah ada...:) tapi nak juga lihat hasilnye...
Jadi songket ke atau jadiiii...

~Kak Nah Backyard (^_^)~ said...

tahun lepas pergi pasar payang..tengok harga songket..telan air liur berkali2..=)

Mieza Jhaa K said...

Hai Acik...semalam pergi mana...? Habis lubang cacing sy cari..~>_<~

Mieza Jhaa K said...

Memang xder rupa kain gamaknya...haha

Mieza Jhaa K said...

Haaa...tahu xper...nk murah 2x ganda kena beli dgn pembuatnya la..

waddah jannah said...

serabut ika tengok benang tu,, hurmm,,
selamat menenun,,
harga confirm mahal

Seneorita Baharin said...

amboihhh ada gaya tu, hehehe....nanti ajar anie tenun kaen eyh.. :D hihi

p.s~ dik tag akak http://seneoritabaharin.blogspot.com/2013/03/second-giveaway-smile.html Jomm senyummmm! heee ^________^

Zinnia Z A said...

tabik laa pada siapa2 yang pandai menenun tu ^^..

Nick Nashram said...

terfikir jugak..camne org yg tenun soket tu.
dengan benang yg berserabut.
patut la mahal..susah nak buat..huhu

Amin A. R said...

Saya betul2 teringin nk tengok macam mana orang tenun songket...

Mieza Jhaa K said...

Benang mmg byk sgt.. siapa la yg reka tu kan..harga mencecah ribuan la..

Mieza Jhaa K said...

Berlagak je tu.. xreti jgj sbnrnya..haha..

Tq2..hope kita menang..hihi

Mieza Jhaa K said...

Mmg tabik rr.. nmpk mcm susah..tp mmg susah pn.. hihi

Mieza Jhaa K said...

Biasanya sebulan baru siap sehelai..nk reka bunga tu susah...

Mieza Jhaa K said...

Datang la ke Kepong, Kuala Terengganu... Ada org Indonesia siap dtg bljr lg..

Lynn Munir said...

Songket Trengganu cantik.

Remy hazza said...

pandai ker tu.... tenun nie kena teliti...baru menjadi....kan...he3

Nurul Aini said...

Susahnya nak tenun kain songket ni kan kak..memang orang yang tekun. Teringin nak pergi Terengganu..negeri sebelah je tapi tak pernah sampai lagi ni..hehehe.

Mieza Jhaa K said...

Lagi2 penggunaan benang emas...lagi cantik

Mieza Jhaa K said...

Pandai 2,3 step je..selebihnya xtahu...hehe..kalau xteliti xmenjadi la bentuk bunga...susah bangat sih

Mieza Jhaa K said...

Memang susah..lagi2 kalau kena buat bunga berserta dgn daun dan jalurnya... datang la...bleh kita jln pusing KT