Wednesday 8 May 2013

What Girl Wants


Assalamualaikum

Kepada remaja perempuan diluar sana, meh sini nak korek rahsia anda. Saya dah lalui semua kesusahan kesenangan menjadi seorang remaja ni. Ada yang membanggakan dan ada yang disimpan sebagai ikhtibar kemudian hari. Apa pun yang kita lalui adalah penentu hari kita nanti. Jika buruk sifat kita sekarang, cepat-cepatlah berubah untuk menjadi seorang isteri dan ibu yang baik kelak. Jika baik tingkah kita hari ini, kekalkan dan jangan terpengaruh dengan rakan-rakan. Be the best, GIRL!

Kebabasan
Bila dah meningkat remaja mereka susah sikit nak diatur sebab masing-masing ada kehendak dan citarasa sendiri. Tidak seperti zaman kanak-kanak, mereka sudah tidak berminat untuk menyertai keluarga kemana-mana tempat yang tak disukai dan bergaul dengan orang yang lebih tua. Lebih baik keluar dengan kawan-kawan sebaya serta bebas kesana-kemari dan bergelak ketawa. Berperap dalam bilik bertemankan hobi kesukaan juga, adalah lebih syok.

Kasih Sayang
Makin meningkat usia, remaja perempuan makin memerlukan kasih sayang dan ia tidak pernah cukup. Awas, jika mereka tiada kasih sayang ibu bapa. Mereka akan mencari kasih sayang yang mungkin merbahayakan dari seorang lelaki walaupun pemuda Lombok. Pemikiran mereka saat ini, hanya mencari apa yang dikehendaki nafsu dan tidak pernah berfikir panjang.

Memahami
Semakin meningkat usia, remaja perempuan makin susah difahami. Kehendak mereka kadang-kadang tidak dapat ditunaikan ibu bapa. Hidup mereka penuh tertekan dan memberontak tak kira masa. Mereka hanya fikirkan keseronokan tanpa mengambil kira keizinan ibu bapa. Jadi, ibu bapa harus faham serta menyelami kehendak anak dan pandai menasihati dengan sebaik mungkin.

Kadang-kadang menjaga seorang remaja perempuan macam menjaga lima orang remaja lelaki. Mereka harus dipantau setiap masa dan jika tidak kena caranya, makin buruk jadinya. Bak kata pepatah, 'Melentur Buluh Biarlah Dari Rebungnya'. Jadi didiklah anak-anak kita menjadi anak yang baik dan solehah sejak dari kecil. Semoga besar kelak, hati mereka tidaklah sekeras batu untuk dinasihati.


Thank you for reading my entry!

No comments: