Wednesday 19 June 2013

Datang Bila Kesempitan.

Assalamualaikum.. Sekarang bila orang yang dah lama menyepi call atau mesej, saya akan berdebar-debar dan fikir semacam. Lagi-lagi kalau dia cakap "Akak nak mintak tolong sket ni, boleh tak?". Mungkin sebab dah banyak kali kena menyebabkan saya jadi fobia. Hehe..taklah fobia sangat cuma boleh mengagak apa kemahuan mereka. Kalau tidak berada dalam kesusahan dan kesempitan, susah mereka nak bertanya khabar.

Pernah jumpa mereka kat kenduri tapi menyombong bukan main. Kita terkedek-kedek pergi tegur dengan senyuman lebar, tapi mereka buat-buat tak endah. Ahh pedulikan sikap mereka. Mungkin tak sihat atau tengah stress. Tapi beberapa tahun kemudian, tiba-tiba ada mesej masuk bertanya khabar. Dalam hati "Wahh ingat lagi dia kat saya". Gembira bukan kepalang. Pastu beberapa hari kemudian call pulak cakap nak pinjam duit sebab kesuntukan sesangat.

Ooo baru kita faham. Dia datang ketika susah dan kalau takder masalah mungkin tak bertanya khabar lagi.

Ada jugak yang datang dengan membawa udang disebalik mee. Ingatkan kita ni glemer ke apa sampai orang atasan hubungi kita. Rupa-rupanya nak suruh masuk ahli dan beli produk kesihatan mereka. Siap paksa-paksa lagi tu. InsyaAllah akan saya pertimbangkan jika bersesuaian dengan keadaan.

Fuhh..kadang-kadang letih layan kawan ni.. tak kira la kawan ke..saudara sendiri ke.. macam-mcam ragam. Bagi saya, tak kira kita senang atau susah.. jangan sombong dengan orang. Ingat saat-saat kita memerlukan dan kesempitan akan datang. Jangan sangka kita senang selamanya. Bila memerlukan baru tercari-cari dengan muka yang manis.


Thanks for reading..

No comments: