Tuesday 14 May 2013

Lemas


Assalamualaikum

Sapa kat sini yang pernah merasa pengalaman lemas dalam air? Bukan lemas akibat asap atau hidung tersumbat okey. Tapi budak zaman sekarang ni mungkin dah tak selasak saya dulu yang memang kaki mandi sungai. Sampai rambut berkarat berendam dalam lumut oren. Betis bersisik macam ikan haruan..haha..pengalaman tu Mr.K tak pernah rasa sebab dia orang bandar. Ikan toman pun disangkannya haruan. hahaha

Bestkan ada sungai tepi rumah, balik sekolah terus menyelam. That's why la saya pandai berenang tapi tak pandai nak ajar Mr.K berenang. Adoii, dah saya pandai dengan sendiri, tiba-tiba je pandai.. macam mana nak ajar? Celik mata je memang pandai berenang. Haha tipuu. Tu la kan.. pengalaman tu yang penting sebenarnya.

Suatu hari saya ikut ayah pergi menuba ikan. You know menuba? Alaa letak ubat dalam air supaya ikan fengsan. Pastu ikan-ikan dalam air yang dah terapung tu kita kutip-kutip je masuk guni. Macam kutip daun kering. Tetiba belut muncul! Lintang pukang gua lari..Ee geli!

Masa tu kalau tak silap umur saya 9 atau 10 atau 11 tahun. Lupa la..Dulu menuba ni tak menjadi kesalahan lagi terutamanya kat kampung. Menuba pulak dalam lubuk ikan belakang rumah. Fuh! Bergelimpangan ikan muncul dengan berbagai-bagai spesis ikan.

Lebih kurang macam ni la keadaannya.

Tengah syok menangkap ikan tu tiba-tiba pluppp saya terjatuh ke dalam lubang air yang sangat dalam. Mungkin ayah tak terpandang yang anak perempuannya dah jatuh dalam telaga. Dalam sungai tu ada telaga yang tersangatlah dalam. Kalau tengok dari atas air sungai macam ada black hole yang menyeramkan. Digali oleh ayah saya sendiri masa musim kemarau beberapa tahun sebelum tu. Masa tu kemarau maha dashat dan saya lupa umur berapa tahun berapa. Sampai air telaga yang tak pernah kering tinggal selut je.

Masa dalam telaga tu saya celik mata dan tengok cahaya kat atas makin malap. Bermakna saya makin menjunam ke bawah tapi kaki tak jugak menjejak tanah. Buih-buih kelihatan muncul dari bawah..kat dinding telaga ada pokok-pokok kecil dan lumut yang berayun. Makin lama makin gelap macam dalam mimpi. Mujur la saya biasa main siapa paling lama tahan nafas dalam air dengan kakak. Jadi saya boleh bertahan beberapa ketika. 

Nasib baik saya tak cemas sangat masa jatuh tu. Cuma terkejut badak je. Jadi fikiran masih boleh berfungsi dengan baik dan sempat lagi melihat keadaan dalam telaga tu untuk dijadikan kenangan sampai sekarang. Beberapa ketika kemudian saya berpaut pada pokok-pokok kecil tu untuk naik ke atas. Tiba-tiba muka saya muncul dipermukaan air macam ikan jos berserta dengan buih-buih dari dasar telaga. Blurp blurp blurp..telaga mengeluarkan bunyi macam baru terjaga dari tidur.

Apa lagi, lepas keluar dari telaga tu bercucuranlah air keluar dari hidung telinga mulut dan mata. Mujur tak masuk ikan je dalam mulut. Batuk-batuk tanpa henti dengan mata merah menyala. Syukur alhamdulillah, saya selamat. Rasa macam mimpi pulak tadi. Tak lama kemudian mak datang bawak makanan. Bila ayah lalu sebelah telaga tu dia terkejut besar sebab lupa nak bagitau saya jangan main dekat area tu. Ada telaga yang sangat dalam katanya. Ohho dalam ker?? Baru kejap tadi saya masuk cari ikan. Hahaha. Sampai sekarang mak ayah tak tahu saya dah jatuh dalam telaga tu. Bestkan pengalaman tu? I LIKE


Thank you for reading my entry!

No comments: