Friday 24 May 2013

Suami Bengis Kawin Muda

Assalamualaikum

Kalau tengok cerita pasal suami bengis dan tidak menitikberatkan isteri, saya teringat kepada seorang makcik kat kampung. Dia selalu lalu depan rumah saya untuk pergi ke kebun mencari rezeki setiap hari. Waktu pagi suaminya hantar, waktu petang kebanyakannya jalan kaki. Kadang-kadang pergi jalan kaki, balik pun jalan kaki, dah la rumah bukan main jauh. Saya yang sedang melepak depan rumah waktu cuti penggal, memang simpati tengok makcik tu. Apa tidaknya, dia yang menanggung keluarga dengan kais pagi makan petang. Suami dia pulak saya tengok pagi-pagi buta lagi mesti ada kat kedai kopi. Wajid ada.

Dengan matahari terik atas kepala, makcik tu berjalan sorang diri lalu depan rumah. Kalau kebetulan saya ternampak, memang saya akan hantar. Tapi kebanyakan dia tolak  sebab katanya anaknya dalam perjalanan datang jemput. Anak mereka memang ramai, salah sorangnya sebaya dengan saya. 

Kebengisan suami makcik tu memang terkenal diseluruh kampung. Rilek je dia sumpah seranah bini dia masa on the way nak hantar makcik tu ke kebun. Atas motor pulak tu, kebetulan lalu depan rumah saya. Hati ni memang panas sampai sekarang kalau tengok pakcik tu. Lagi panas bila mak cakap yang pakcik tu dah kawin muda. Isteri dia pulak pelayan kat kedai kopi tempat dia lepak everyday. Ooo berkenan kat gadis muda tu rupanya. Patut la ditunggunya setiap hari. Pastu kerah bini tua pergi kerja. Hamboi!

Mak kata pakcik tu sekarang tak balik ke rumah bini tua dah. Gembira dan berbahagia dengan bini muda dan anak kecik mereka. Hmm..Umur dah tua.. anak-anak dah berjaya tapi semuanya tidak rapat dengan ayah. Setiap bulan hantar duit kat makcik. Sekarang saya tengok makcik tu pun dah berehat kat rumah, senang lenang dengan anak-anak. Syukur alhamdulillah ada juga sinar kebahagiaan untuk makcik tu, sedih bila terkenang nasib dia dulu. Diam tanpa kata walaupun dimaki setiap hari.



Thank you for reading my entry!

No comments: