Monday 19 August 2013

Kakak Dimadukan, Adik Menangis Tersedu.

Petang tu saya pergi ke rumah kakak untuk melawat keadaannya. Sebelum ni memang dia dah bergaduh teruk dengan suami yang sedang mabuk cinta dengan janda. Bukan niat ingin bertanya soal tersebut, tetapi ingin menceriakan keadaannya yang agak stress. Ku ingatkan segalanya ok, dan abang ipar memang tak jadi mengahwini janda tersebut. 

Bila kakak kata, "abang dah kawin dengan janda tu semalam. Biarlah, dah ketentuan kakak hidup bermadu." Kakak bersuara dengan nada tenang, namun jauh disudut hati saya dapat membaca hatinya yang remuk redam dan kasih kepada suaminya serta anak yang ramai menyebabkan dia sedaya upaya mengawal diri. Kemana lagi hala tujunya selain bergantung kepada suami? Sanggupkah dia meninggalkan anak-anaknya seramai 7 orang tu?

Kami berpandangan seketika. Saya diam tanpa kata. Niat dihati untuk menceriakan kakak hilang serta merta. Yang ada hanyalah rasa sebak dan hati yang turut hancur mengenangkan keadaan kakak. Saya berpaling, menuju ke kereta dan berlalu pergi. Air mata tak dapat dikawal lagi, ia jatuh berderai dengan lajunya. Ya Allah, kau kuatkanlah semangat kakak ku. Berilah dia kebahagiaan. Dah lama dia sengsara..dah banyak dugaan sejak dia mengahwini suaminya 18 tahun dulu. Begitu besar ujian yang ditanggungnya.


Mata yang berkaca-kaca mengaburi pandangan. Saya terpaksa berhentikan kereta di tepi jalan dan menangis semahunya. Kakak menghantar sms. "Biarlah Jaa, dah takdir hidup kakak macam ni. Akan ada sinar yang menanti." Semua tu makin menambah sifat manjaku yang sememangnya teramat teruk. Hampir sejam jugak berada disitu.

Thanks for reading..

No comments: