Tuesday 1 October 2013

Nikmati Kebahgiaan Berdua

Assalamualaikum.. Setiap pagi saya akan menghantar Mr.K ke muka pintu, dan waktu itu juga jiran sebelah keluar untuk pergi bekerja. Biasanya si isteri keluar bekerja awal, dan suami akan menyusul kemudian. Saya lihat setiap pagi, si suami keluar membimbit beg dan laptop isteri lalu dimasukkan ke dalam kereta. Tolong memanaskan enjin kereta serta membuka pintu pagar. Kemudian isteri keluar dan bersalaman dengan suami sebelum berlalu pergi. Si suami sempat berpesan, "Hati-hati bawak kereta..." Romantiknya mereka, sungguh bahagia pada pandangan saya.

Bukan cemburu, sebab saya dengan Mr.K juga berbahagia. Cuma ingin menceritakan salah satu sikap suami yang menyejukkan hati isteri. Sikap yang membawa kepada kebahagiaan rumahtangga.

Sudah 8 tahun mereka berkahwin, namun masih belum dikurniakan cahaya mata. Eloklah kami berjiran, sebab kami pun belum ada zuriat lagi. Hehe. Saya lihat, kebanyakan pasangan yang belum dikurniakan zuriat, Allah berikan mereka kebahagiaan yang banyak. Macam pasangan bercinta. Samalah macam kami, hari-hari merindu sedangkan hari-hari berjumpa.


Bukan bermaksud pasangan yang ada anak ramai tidak bahagia. Mereka juga bahagia dengan cara mereka. Bahagia melihat anak-anak membesar depan mata. Tetapi bagi saya pula, bahagia melihat perut suami membesar depan mata. Haha..

Namun ada juga suami yang menceraikan atau memadukan isteri yang tidak dapat melahirkan zuriat. Terpulang kepada akal pemikiran suami. Kalau rasa itu yang terbaik untuk rumahtangga mereka, apa salahnya kawin lagi. Tapi realiti dan majoritinya, perpecahan yang akan berlaku. Terpulang juga kepada sikap si isteri. Kalau asyik emosional memikirkan masalah zuriat, suami mana yang tidak bosan?

Allah sudah rancang yang terbaik untuk kita. Berusaha dan juga bertawakallah untuk mendapatkan zuriat. Kalau belum ada juga, bersabarlah. Pasti ada hikmahnya. Bersyukur atas kebahagiaan yang melimpah-ruah dan nikmatilah kebahagiaan yang ada sekarang.

Thanks for reading..


No comments: