Wednesday 15 January 2014

Inilah pekerja yang dicari selama ni.

Assalamualaikum... sebenarnya dari minggu lepas lagi teruja nak menaip pasal pekerja baru. Tetapi makin ada pekerja, makin melimpah-limpah pulak tempahan. Hinggakan pekerja baru kekejangan otot. Hari pertama bekerja dah kena buat macam-macam. Kesian..

Sebenarnya dalam hati rasa gembira sangat sebab dah dapat pekerja yang dicari-cari serta serasi dengan jiwa. Sifat saya sukakan sesuatu yang betol-betol menepati citarasa. Bila dah jumpa rasa nak melompat riang. Tapi sabar.. jangan terlalu gembira. Kot nanti tak berkekalan.

Dia bernama Nurul Shuhada. Suatu hari ketika saya berhempas pulas seorang diri kat dapur, tiba-tiba mak Nurul datang bertanya melalui tingkap dapur, "Nak pakai pekerja tak? Anak makcik ada sorang tengah tunggu STPM."

Masa tu tak terfikir soal pekerja pun. Sebelum ni dah ada 2 orang yang saya reject sebab tak menepati piawian saya yang agak tegas dalam soal kerja.

Tanpa berfikir panjang saya suruh anak makcik tu datang sekarang jugak. Kebetulan memang sibuk sangat masa tu. Sambil interview boleh buat kerja terus.

Alhamdulillah,  masa Nurul tiba di muka pintu saya dah berkenan dengan beliau. Wajahnya bersih, manis dengan senyuman.  Bertudung besar dan labuh, berbaju labuh dan berstokin. Wahhhh! hati terus menerima Nurul tanpa banyak soal. Tapi bagaimana pula cara kerjanya? Tangkaskah?

Alhamdulillah,  Nurul tak perlu disuruh dan diarah banyak kali. Sekali bagi tunjuk ajar, beliau dah pandai menguruskan semunya. Itulah pekerja yang dicari selama ni.. rajin pulak tu.

Dan sekarang sudah seminggu Nurul bekerja disini. Siap boleh tinggal untuk uruskan kerja lain. Saya boleh balas pertanyaan customer,  boleh keluar beli barang, dan masak untuk makan tengah hari. ALHAMDULILLAH.

No comments: