Tuesday 4 March 2014

Malware punya pasal

Assalamualaikum.. Pasti ada yang perasan beberapa hari lepas blog saya yang cute miut ni tak boleh buka. Tengah mengubahsuai lagi ke? Bukan.. jawapannya kena serang MALWARE!

Dari mana pulak datangnya Abu Farhan tu??

ISkk dugaan betol disaat-saat sibuk dengan laptop pulak tiada. Kalau boleh semua orang nak call mintak tolong buang hantu raya yang menyerang blog tu. Akhirnya Alhamdulillah Acikk Aku Penghibur sudi membantu dan sekarang blog dah normal balik walaupun banyak benda yang saya dah buang gara-gara malware tu hinggap kat widget. Inilah pengajaran untuk saya. Kalau tak kena macam ni, sampai bila pun tak belajar.

Sebelum ni ada terbaca pasal cara-cara nak mengelak serangan malware ni. Tapi biasalah, selagi tak kena batang hidung buat tak tahu je. Sekarang dah kena baru terhengeh-hengeh cari jalan penyelesaian. hehe

Kesan daripada serangan tersebut, pageview blog saya jatuh mendadak. Rasa macam baru buka blog dan tiada sesiapa yang datang jenguk. Hanya saya je terkodek-kodek kat dalam tu. Kesian. Namun dugaan malware ni satu hikmah buat saya sebab dapat belajar menanganinya. Alhamdulillah. Nanti kalau ada sesiapa yang mengalami masalah sama, boleh la hubungi saya di facebook Mieza Jhaa K. Saya sedia membantu.

No comments: