Saturday 3 November 2012

Pantai Teluk Bidara, Dungun

Assalamualaikum :-)

Hai kawan. Eh, rajin pulak aku update blog 2,3 hari ni.. Ha.. Kali ni aku nak citer pasal tempat menarik kat Dungun plak. Sebabnya sekarang musim adik-adik ipar aku cuti sekolah, jadi boleh la kami pergi jalan-jalan ronda kawasan Dungun yang belum diterokai. 

Petang tadi aku bersama keluarga mertua semua pergi mandi kat Pantai Teluk Bidara. Aku rasa sejak menetap kat Dungun ni, hanya satu ni je pantai yang boleh mandi. Pantai Teluk Lipat lama dah kena lipat kat ombak musim tengkujuh. Pastu kena korek pulak buat benteng. Nak lepak saja-saja waktu petang boleh la.

Berbalik kepada Pantai Teluk Bidara  tadi. Aku memang teruja gila kali pertama datang sini. Pantainya memang landai. Ada batu batan yang cantik sesuai untuk bergambar n posing-posing lagak heroin citer Titanic. And paling menarik ada gua. Wau.. Aku paling suka redah gua. Tapi tak la panjang pun. Macam masuk telinga kiri keluar telinga kanan.



Nak masuk gua tu memang dah teruja. Sampai ambik masa dekat 15minit dok berposing depan pintu gua tu. Hah..excited is my favourite action you know! Pergi mana-mana tak sah kalau tak tunjuk excited. Harharg..

Pastu berjalan masuk ke dalam gua sambil membongkok macam nenek tua. Sempit, berlopak n cahaya samar-samar tapi bersih je. Tak der taik-taik burung tu semua. Tak sampai seminit jalan dah nampak cahaya lubang sebelah sana. Haha

Haa... Ni yang paling buat aku teruja tau. Sesampainya sebelah sana pemandangannya lagi lah cantik. Ada batu-batan yang tinggi dan boleh tgk ombak kat bawah. Alaa.. Nak citer pun tak reti.. Baik u olls pergi sendiri la senang. Haha

Tak pun u olls layan je gambar-gambar dibawah. Gambars ni diambil masa kali pertama kami pergi dan belum ada niat untuk mandia manda lagi.

Inilah pemandangan masa mula-mula sampai tadi. Haa nampak lubang gua nun di depan sana.
Ni bukan lubang gua. Ini adalah lopak air dalam batu. Airnya sungguh jernih.

Excited benar adik aku ni main air. "Alaa rugi tak bawak baju. Nak mandi!!"
Haa kan basah seluar.

Tak perlu pergi jauh nak tengok kecantikan alam. Datanglah ke Dungun.


Tengok saja ye dik. Jangan terjun sudah.
Hujan renyai-renyai. Lari cari tempat berteduh
Pandangan dari wakaf atau tempat untuk melepak dan berdating.
Ok. Citer panjang lebar tadi tentang pengalaman pertama la wei. Yang aku pergi mandi petang tadi tu kali ke 2 doh la.

Sesampainya kami kat sana kami terus berlari-lari sambil melompat riang dengan semangat ingin mandi yang tinggi walaupun hujan dah mula menitik. Ah tak kira. Nak mandi jugak!

Memang best ah. Mandi air takat betis jerk. Nak pergi jauh ke dalam sikit memang penakut. Jadi kami bermain dengan ombak je lah kat gigi pantai tu. Meniarap dalam air macam superman.

Mandi tak sampai 30minit pun. Hujan makin rancak menitik nampaknya. Pastu lepak-lepak kejap kat wakaf sambil lap muka yang dah melekit dengan air masin.

Pendekkan cerita. Pastu kami salin pakaian and blah. Beli KFC balik menjamu selera kat rumah. Eerrkkk.. Kekenyangan sambil menonton perkahwinan Farid Kamil&Diana Danielle. Okbye
Wassalam :-)

Thanks 4 reading my entry!

No comments: