Monday 29 April 2013

Zuriat : Elakkan Stress Dalam Penantian

Assalamualaikum

Usia perkahwinan saya sekarang boleh dikatakan masih awal jika nak dibandingkan dengan orang lain. Mereka lebih tertekan dan berada dalam dilema sementara saya masih lagi ber'honeymoon'. Disini saya nak kongsikan perasaan yang saya pernah alami serta pendapat saya tentang STRESS.

Saya perasan kalau saya duk berkira-kira hari nak period, pasti anda juga pernah alami. Semakin dekat semakin kita rasa nervous serta semakin banyak simptom-simptom yang kita rasa. Lepas tu kadang-kadang period kita lambat. Lagilah berdebar-debarkan? Dan untuk menyedapkan hati, kita buat pulak UPT, tapi negatif pula resultnya. Lepas tu, tak lama kemudian dalam sehari dua, kita akan period.

Ia terjadi sebab kita stress. Bila stress, hormon pun boleh jadi haywire yang akan menyebabkan kita terlewat period atau mengganggu kitaran haid. Bila kita buat UPT dan result negatif, sedikit sebanyak kita dah kurangkan stress tu menyebabkan hormon kembali stabil dan berfungsi semula.

Jadi selain amalkan gaya hidup sihat, kita kena tahu bagaimana untuk mengawal stress. Memang benar penantian itu satu penyeksaan, tapi cuba kita tukar kesakitan itu menjadi penawar. Berdoalah selalu dan jangan sesekali berputus asa dalam berusaha. InsyaAllah, suatu hari nanti kita akan miliki jua. Cuma kita memerlukan kesabaran yang tinggi dalam menghadapi dugaan yang Allah berikan.



Thank you for reading my entry!

No comments: