Saturday 11 May 2013

Rosak Akhlak Punca Rosak Akal

Assalamualaikum

Selamat pagi semua.. Pagi ni masa saya membelek-belek buku Rahsia Minda Hebat, saya telah terpandang dan tertarik dengan tajuk Rosak Akhlak Punca Rosak Akal. Ada yang sudah sedia maklum kita ketahui, dan ada juga yang belum diketahui. Paling menarik, sebelum ni walaupun saya tak pernah tahu tapi saya menghalang perkara tersebut dari berlaku. Alhamdulillah, syukur saya dapat berfikir mana baik mana buruk.


1. Berkawan dengan kaun berlainan jenis (bukan mahram). Keadaan ini mengganggu tumpuan akal seseorang terhadap pelajaran atau kerjaya dan boleh membawa kepada berlakunya pergaulan bebas, maksiat dan akhirnya berzina.

2. Banyak menghadapi perkara ekstrim yang mendukakan seperti terlalu takut atau bimbang dengan ketetapan Allah SWT.

3. Melakukan perbuatan maksiat atau larangan Allah seperti berzina, menderhakai ibu bapa, meninggalkan solat, mencuri dan sebagainya.

4. Melihat sesuatu yang ditegah seperti melihat aurat orang lain malah aurat sendiri tanpa sebab, mengintai atau skodeng, melihat gambar-gambar lucah, melihat najis ketika membuang air besar atau melihat benda-benda menjijikkan dan sebagainya.

5. Mendengar nyanyian yang melalaikan serta terlalu banyak menghabiskan masa dengan hiburan.

6. Membiarkan kutu di kepala tanpa dibuang.

7. Sering melihat sesuatu yang berkeadaan tetap atau beku seperti patung, berhala, air tenang dan sebagainya.

8. Membuang air kecil atau air besar di takungan air yang tenang dan tidak mengalir.

9. Banyak tidur pada waktu siang.

~ Dulu zaman sekolah rendah mesti berjangkit kutu dengan kawan. Ada sekor pun dah gatal habis satu kepala. Mengamuk berguing-guling. Mak kata, "Dah tak pakai tudung, berjangkit la".

Owwhh I hate KUTU


Thank you for reading my entry!

No comments: