Friday 28 June 2013

Gatal yang tiada hujung pangkal

Assalamualaikum.. Pernah tak anda rasa teramat gatal tapi tak tahu nak garu kat mana? Rasa memang betol dah gatal kat tempat tu, tapi bila garu memang tak lawas dan tak syok sebab tak kena pada tempatnya. Ishh memang menyampah!

Sebenarnya dah lama saya perasan benda ni, sejak zaman sekolah lagi. Ada jugak tertanya-tanya. Makin lama persoalan tersebut semakin berputar ligat di kepala. Kini dengan adanya Mr.Google, saya akan mencari sebab musababnya hingga jumpa. Tapi apa yang saya jumpa?




Terbahak-bahak ketawa hinggakan gatal pun hilang. Rupanya ubat gatal yang pelik macam ni hanyalah ketawa. Sebenarnya bahaya jugak gatal yang tiada punca ni kan? Kalau rasa gatal tu berpanjangan, anda disyorkan untuk pergi berjumpa doktor. Manalah tahu kan, ada penyakit serius yang baru nak membiak. Tapi ada jugak kegatalan yang berpunca daripada hama. Bila kita garu, ia akan beralih ke tempat lain. Paling teruk hama ni membiak dalam kulit dan menyebabkan kudis buta. 

Jadi langkah penyelesaiannya, cuci cadar atau pakaian dengan air panas bagi membunuh hama-hama ni. Perabot dan tempat tidur perlu sentiasa dibersihkan dan di'vakum'. Jika gatal berlarutan, sapu krim untuk membunuh hama-hama tersebut. 

~ Sebenarnya semalam saya tertidur atas toto lama yang tak digunakan. Kemungkinan besar toto tu penyebab kegtalan yang berlaku sekarang ni.


Thanks for reading..

No comments: