Thursday 11 July 2013

Akibat tak dengar kata.

Assalamualaikum.. Dulu masa sekolah rendah, cikgu suruh buat karangan bertajuk ‘Pengalaman Pahit Yang Tak Dapat Dilupakan’. Jadi saya dapat idea untuk mengarang cerita pasal kenangan jatuh bukit akibat dari tak dengar kata ibu bapa. Tapi sayang, cerita yang diolah tidak dapat difahami sampai juling mata cikgu. Akhirnya dapat pangkah-pangkah merah je sebab tatabahasa entah kemana, perkataan bercampur-baur dengan bahasa Kelantan.

Baiklah, hari ni saya nak cerita balik kisah tu. Semoga tak ada yang juling mata membacanya.

Suatu hari mak ayah mendapat perkhabaran buruk tentang nenek yang sedang sakit tenat. Jadi mak ayah ambil keputusan untuk tinggalkan saya kat rumah warga Thailand yang tinggal berdekatan rumah. Tak pasti pulak kenapa saya terpaksa ditinggalkan.

Sebelum bertolak mak sempat berpesan, “Jangan pergi mana-mana”.

Tak sampai sejam mak ayah pergi, saya ajak 2 orang anak orang Thailand tu membonceng basikal menuju ke rumah Ramlah di kampung sebelah. Mencabar sket jalannya sebab kena daki bukit dan turun bukit.

Dipendekkan cerita, masa nak turun bukit tu tayar basikal terpijak batu lalu kami semua tercampak masuk dalam semak. Suasana kelam sampailah kedengaran suara budak Thailand memanggil sambil menggoncang tubuh saya. Pengsan rupanya. Dengan penglihatan yang samar-samar, kelihatan baju budak tu penuh dengan tompok-tompok darah. Dengan tubuh yang lemah, dan terasa sakit sana-sini kami berjalan balik sambil mengheret basikal yang dah bengkang bengkok.

Keesokannya..

“Budak tak dengar kata!! Tak payah bagi makan!!” Ayah marah betol. Mak tak kata apa sambil menyuap nasi ke mulut saya sebji demi sebiji sebab mulut boleh buka 1 inci je. Rahang dah membengkak sebab jatuh dengan keadaan dagu bergesel kat batu.

Akibat tak dengar kata tu, bertahun-tahun jugak mulut tak boleh buka dengan luas. Sempit, sejemput dan comel je. Hihi.. Paling dashat, mabuk darah! Berdarah sket, FENGSAN!! Haha.. padan muka!

Lepas dari kejadian tu saya takut dah nak mengingkari nasihat mak ayah. Baru kali pertama mencuba dah kena balasan.

Thanks for reading..

No comments: