Wednesday 12 February 2014

Balik semata-mata untuk berehat.


Assalamualaikum...
Dah hampir 2 bulan tak balik kampung. Rasa bersalah berterusan bersarang dalam hati. Walaupun mak ayah sihat disana, namum ku faham.. suara dalam telefon tak mampu menghilangkan rasa rindu dan sunyi mereka. Apa sibuk sangatkah aku ini?
Terkenang zaman belajar.. waktu cuti sem adalah tempoh yang mak paling suka. Sebab saya ada kat rumah. Boleh membantu menghilangkan penat balik dari kebun. Dah ada orang masak, lipat baju dan kemas rumah. Tapi kadang-kadang jiwa remaja memberontak. Terasa belajar itu sesuatu yang penat.. penat berjaga malam untuk menghadapi peperiksaan pun belum reda. Tetapi bila balik, langsung tak dapat berehat.
Adakah mak ayah di kampung sentiasa berehat tanpa melakukan pekerjaan? Padahal kerja mereka lebih berat mengangkat cangkul di kebun demi mencari rezeki. Demi menyara anak yang sedang belajar. Namun sekarang baruku merasai.
Dan kini.. bila sudah bekerja, masa untuk rehat tak pernah cukup. Bila ada masa, kita akan balik kampung dengan niat untuk bercuti dan berehat. Mak ayah menjadi tempat singgahan sementara. Bila masa untuk membalas jasa dan menghilangkan penat mak ayah?
Renungan untuk diri sendiri dan kawan-kawan. Fikir-fikirkan..

Posted via Blogaway

No comments: