Tuesday 18 March 2014

Separuh harga adalah FREE!

Assalamualaikum..

Patutkah harga kek diletakkan terlalu mahal? Nak kaya cepat, nanti orang cemuh pulak. Kalau kena kat diri sendiri memang hangin jugaklahkan dengan harga yang tidak masuk akal. Tetapi bila harga yang ditetapkan sudah dirasakan agak murah dari tempat-tempat lain, anda masih teringin nak mintak kurang ke?

Fikirkan perasaan orang/penjual yang keuntungannya tidak seberapa itu. Janganlah mementingkan diri sendiri KETERLALUAN. Saya selalu memilih kedai kepunyaan orang Melayu dengan niat ingin membantu perniagaan mereka. Dan saya tidak akan sesekali mintak kurang kalau dirasakan harganya sudah berpatutan. Kalau boleh duit baki pun taknak ambik, terutamanya makcik-makcik tua yang menjaja makanan tengah-tengah panas tu. Beli pun bukan sebab nak makan sangat, tapi sayu je hati melihat mereka. Niat ingin membantu.

Berpada-padalah meminta kurang.

Bagi peniaga, 50sen tu pun amat berharga dan diambil kira dalam mencapai keuntungan. Jadi kalau barang berharga RM10, anda minta kurang RM5.. logikkah?

Kalau kek berharga RM10, bermakna modalnya adalah RM5 termasuk upah pekerja. Jadi kalau dijual dengan harga RM5, dimana keuntungannya? Mana upah untuk penat lelah kita bekerja?

Jadi kesimpulannya mintak kurang separuh harga adalah bagi FREE.. PERCUMA.. Bukan berniaga namanya tu. Langsung tiada hari perut dan pentingkan diri sendiri.

*Kalau nak mintak kurang separuh harga, try mintak kurang harga burger McD atau ayam KFC yang mahal tu. Tengok mereka bagi ke tak. Wakaka

No comments: