Tuesday 15 July 2014

Membela pulak sekarang..

Kali terakhir saya membela kucing masa sekolah rendah dulu.. Tu pun tak boleh bawa masuk dalam rumah, nanti mak membebel. Kalau ada bau tahi kucing dalam rumah memang kena bebel tahap berapi. Lepas kejadian kucing saya mati di tali gantung, saya tak berani dah nak bela kucing. Banyak peristiwa sedih yang melibatkan kucing membuatkan saya jadi kemurungan.

Hari tu sehari sebelum puasa, datang seekor kucing meminta makanan kat luar rumah. Kesian pulak. Kebetulan ada sisa-sisa ikan goreng yang nak dibuang. Saya buang tulang, gaul bersama nasi dan bagi dia makan kat luar. Letak air sekali kot-kot tercekik.

Beberapa hari kemudian dia datang lagi. Tapi dia tak berani nak masuk dalam rumah walaupun pintu terbuka. Duduk je kat luar pintu sambil meminta makanan. Masa tu baru lepas berbuka, banyak la makanan lebih.. rezeki kucing.

Kemudian dia menghilang.. beberapa hari kemudian kedengaran kucing bertengkar diluar rumah. Dekat je dengan pintu dapur. Masa tu dah hampir waktu Subuh. Saya buka pintu.. berdesup kucing melarikan diri. Tapi ada seekor lagi dicelah pintu..dia rupanya. Sedang duduk termangu dengan muka kesian. Laa ni kes kena buli la ni. Kesian. Saya bawak dia masuk ke dalam rumah dan bagi makan.


Akhirnya dia menetap kat rumah ni. Manja sangat.. suka orang belai-belai dan nak tido atas riba. Suka pulak Mr.k tengok lagak saya main dengan kucing. Nampaknya Mr.K pun suka kucing.

Tapi masalahnya dia suka menggaru. Sakit tau terkena kuku dia yang tajam. Rasa nak bagi penampar je. Pastu masa saya sibuk memasak dia membelit pulak kat kaki lagi-lagi kalau dia lapar. "Eeeeiii rasa nak sepak je kucing ni!!" Saya marah-marah kat dapur. Tak pasal Mr.K pulak membebel. "Nak bela kucing sangat.."


Lepas tu saya cuba sesuaikan diri. Biasalah mula-mula rasa serabut sket. Ada anak nanti macam tu jugak. Kena jaga emosi. Ni boleh dikatakan sebagai langkah persedian untuk menimang cahaya mata nanti. Hehehe

No comments: