Friday, 1 March 2013

Tiga Pahala Dikala Sakit.

Assalamualaikum



Hmm terlentang atas katil sajalah seharian sejak dari pagi. Tiba tiba diserang kelesuan, sakit tekak yang disertai dengan sakit kepala sebagai bonus. Peritnya bila sesekali terasa sakit kan? Hilang nikmat dunia sementara termasuklah berblogging. 

Tapi dalam masa tak sihat pun sempat lagi blogwalking tau. Kalau nampak ada komen saya tu sila hargailah ye. Jarang ada orang sakit pergi jalan jalan rumah orang ni melainkan dilawati oleh yang sihat. 

Hmm memang betol betol perit la bila tekak tak boleh nak menelan air liur dengan baik. Mungkin sebab kekurangan air semenjak dua menjak ni. Tu lah bila dah jadi macam ni minum air banyak banyak pun tak berkesan dah. Sebab tu penyakit ni kena cegah sebelum kena. 

Sebenarnya sakit yang sedikit ni ada hikmah juga yang tesembunyi. Sebab tu, bila kita sakit maka kita perlu sentiasa ingat bahawa ada yang tersirat disebalik sakit yang datang itu. Selain dari Allah nak menghapuskan dosa, sakit juga adalah peringatan yang datang daripada Allah kepada kita.

Pernah diriwayatkan Rasulullah menjenguk Salman al-Fahrisi yang tengah berbaring sakit. Rasulullah bersabda. “Sesungguhnya ada tiga pahala yang menjadi kepunyaanmu dikala sakit. Engkau sedang mendapat peringatan dari Allah SWT, doamu dikabulkan-Nya, dan penyakit yang menimpamu akan menghapuskan dosa-dosamu.”

Rasulullah pun melarang untuk mencela penyakit. Ketika Ummu Saib sakit demam dan mencela penyakit yang menimpanya, Nabi bersabda. “Janganlah kamu mencela demam. Karana sesungguhnya demam itu mengikis kesalahan anak cucu Adam sebagaimana bara api mengikis keburukan besi.” (HR. Muslim)


Tq 4 reading my entry!

18 comments:

Nory Zoulkefle said...

sakit penghapus dosa..
nory pon mcm nak demam je ni..
musim penyakit skrg ni..

Muhamad Izham Sa'idan said...

semoga cepat sembuh :)

Mieza Jhaa K said...

Hujan panas hujan panas ni kan..kena hati hati lah.. dan banyakkan minum air masak

Thanks visit my blog..

Mieza Jhaa K said...

Thanks.. dah semakin ok nampaknya ni berkat doa kawan2 semua

Thanks sudi datang ke sini balik..

Aku Penghibur said...

semoga cepat sembuh .. sakit itu sebagai kafarah dosa kita :)

Mieza Jhaa K said...

Terima kasih awak.. semoga2 dosa2 lepas sy berkurang.. .~>_<~

nini said...

betul tu kak....penyakit tu penyembuh dosa...semoga akak cepat sembuh....=D

Seneorita Baharin said...

get well soon sis! sangat menghargai komen akak, dalam sakit2 sempat jgk bw n komen eyh..heee....jaga diri n jgn lupa makan ubat tau akak! <3

Mieza Jhaa K said...

Tq2.. terbaring saja mata berkelip kelip mmg xbest..blogwalking pakai nset jee senang.. tu lah..ubat mmg mengjengkelkn..hmm ╮(╯▽╰)╭

Hasri Anis said...

moga ALLAH kurniakan nikmat kesembuhan buat diri :)

teringat pulak kat ustaz saya. Dia kalau demam memang mati2 mintak taknak sembuh. Sebab dia faham benar nikmat yang ALLAH kurniakan untuk orang2 sakit.. Tapi dalam sakit2 dia tu. Boleh pulak g mengajar.
Rindu la pulak kat ustaz T_T

Mieza Jhaa K said...

Terima kasih Hasri.. Ya Allah, sampai ada org yg minta supaya lmbat sembuh.. kita pula sakit sikit dh merungut..

Mieza Jhaa K said...

Hai dik, dah boleh komen blog akak ek.. terima kasih..

Yumida Huda said...

hope cepat sembuh..cari penawar atas kesakitan tu..mmg ade hikmah setiap kesakitan yg diberikan

Mieza Jhaa K said...

Thanks awak.. hikmahnya saya xboleh mghadap laptop lama2.. haha

Nurul Aini said...

Betul kak..Sakit menghapuskan dosa-dosa kecil. Memang saya pun tak tahan kalau sakit tekak, sakit kepala..alahai. sengsaranya lah..Padahal baru kecil kan kak..mengada je saya ni.

Mieza Jhaa K said...

AKak jarang jatuh sakit..bila terkena rasa perit sgt..klu sakit berat xtau la mcm mana..

Ibu Lala said...

Moga cepat sembuh..

Mieza Jhaa K said...

Thanks...alhamdulillah sy dh sembuh..