Friday 17 May 2013

Cinta Tak Semestinya Memiliki


Assalamualaikum

Dari seorang yang tak mengenal apa itu cinta, saya kini telah mengenali pelbagai jenis cinta. Setiap pengalaman yang saya lalui pada zaman remaja dulu telah menjadi satu panduan untuk saya mengecam cinta apakah yang sedang dilalui oleh budak-budak zaman sekarang. Hmm ada cinta mati-matian tapi sanggup bagi segalanya.. ada cinta sangat-sangat tapi merosakkan nilai cinta.. ada cinta luaran tapi dalaman hanya mainan.. Ada cinta yang mendalam tapi tak bisa digapai. Akhirnya saya temui cinta yang mendalam tersebut tapi ia hanya terpendam disudut hati.

Peritnya bila menyintai seseorang, tapi dia bukan milik kita. Jika ada pelbagai halangan untuk mendekati orang yang kita cintai, berdoalah semoga dia menjadi milik kita atau melupakan dia jika benar dia bukan jodoh kita. Yakinlah pada ketentuan Ilahi, jodoh itu pasti ada samada dengan orang yang kita cintai ataupun tidak. Dr. Fadhilah Kamsah kata, jodoh kita biasanya dengan orang yang dekat dengan kita. Maksudnya bukan orang jauh yang kita tak kenali. Pasti benar gerak hati kita selama ni yang kuat mengatakan "dialah jodohku".

Tapi dalam masa yang sama kita harus menerima hakikat yang cinta tidak semestinya memiliki. Lepaskanlah dia pergi dan mendoakan kebahagiaannya. Semoga kita temui orang yang benar-benar cintakan kita. Jangan memaksa diri untuk mendapatkan dia. Kelak kita juga yang merana. Jika hari ini kita merampas hak orang, kelak hak kita pula yang akan dirampas orang.


~Syukur ahamdulillah, DIA MILIKKU


Thank you for reading my entry!

No comments: