Sunday 30 June 2013

Hutan dan kampung tak dapat dipisahkan.

Assalamulaikum.. Kemana pemilik blog Mieza Jhaa K ni ye? Dah 2 hari tak aktif blogwalking. Ambooii sombong kemain. Biasalah dekat-dekat puasa ni, kena balik jenguk mak ayah di kampung tu. Tengok barang dapur dan keperluan puasa dah ada ke belum, apa keinginan mereka sebelum puasa ni. Haa,..time ni la kita balik dan bawak mereka kemana hajat di hati. Dan sebelum puasa ni jugak la kita nak berkumpul ramai-ramai dan menjamu selera bersama orang tua. Nanti bulan puasa kita balik untuk berbuka dan bersahur sesama pulak.

Semalam sempat la jugak saya jalan-jalan keliling rumah snap mana yang sempat untuk dikongsi bersama teman blogger. Nak jugak tunjuk, bagaimana suasana saya di lahirkan dan hidup sejak kecil sampai besar sehingga menjadi tarzan. Haha

Ok, jom kita masuk hutan di kampung Tembesu Comel, Besut Terengganu.

Sampai rumah je melompat sana-sini snap-snap gambar. 

Dari dulu sehingga sekarang beginilah rupanya pemandangan berdekatan rumah.

Kenal tak daun apa ni? Dulu saya main masak-masak pakai daun ni la. Habis telur ayam bawah rumah saya guna untuk masak bersama daun ni. Nasib baik biawak ramai sekeliling rumah, jadi ayah tak tahu sebenarnya saya yang dah jadi biawak makan telur.

 Kalau dah terpotong rata macam ni memang takder kerja orang lain dah ni. Kerja PokMud la ni..

 Satu-satunya jalan yang menyusuri Kampung Tembesu Comel. Kalau berlaku banjir besar, memang jalan ni tertutup dan tiada orang berani nak menyeberangi. 

 Tanah ayah yang luas terbantang. Agaknya tua nanti saya nak balik berkebun ker?

 Ni pokok apa? Dan apa yang terkandung dalam cawan tu? Cu teka..

 Hutan dan semak samun menghiasi sepanjang jalan. Tiada rumah orang di kampung ini. Hanya rumah saya..TUNGGAL!

 Bunga kertas di hadapan rumah.

 Tempat yang bertanda bulat tu la dimana saya pernah terjatuh ke dalam BLACK HOLE zaman kecil-kecil dulu. Syukur alhamdulillah masih hidup lagi.

Ladang getah memang luas di kawasan Besut ni. 

 Pokok kelapa ni hidup dari zaman saya kecik lagi. Dulu kecik, sekarang dah besar seiring dengan saya juga.  Dari sebiji kelapa kering, tumbuh, membesar.. semua depan mata. Sehingga sekarang, masih menghasilkan buah.

Segarkan hidup di kampung. Dengan udaranya yang bersih, tak dihinggapi jerebu, jauh dari hiruk pikuk kota,  malah mendamaikan. Pokok- pokok buah pun dah mula berputik. Raya nanti dapatlah merasa buah manggis yang dimakan fresh-fresh di bawah pokok serta buah durian dengan isinya yang pejal. Semuanya tak perlu dibeli, tunggu musim buah tiba je. Makan sampai buncit.


Thanks for reading.. 

No comments: