Thursday 7 November 2013

Bertengkar Tak Bertempat


Assalamualaikum.. Pernah tengok pasangan suami isteri bertengkar kat tempat awam? Bagi saya ia sungguh memalukan dan tidak menghormati pasangan. Layan sangat nafsu marah sampai sanggup meninggikan suara depan orang ramai.

Kesian kat makcik tu.. Berlaku dalam pusat jualan kereta Proton. Mereka berdua pasangan dalam lingkungan umur 40-50 yang sedang berkira-kira nak beli kereta Saga BLM. Mereka berjanji dengan pembantu jualan nak jumpa depan proton tu pukul 2 petang. Tapi batang hidung pun tak nampak sampailah pukul 4.30. Bila pembantu jualan tu sampai bersama dokumen semua, si isteri agak marah dan membebel kenapa datang terlalu lambat. Pembantu jualan segera meminta maaf sebab ada hal yang tak dapat dielakkan.

Jadi dalam kes ni, si isteri tu macam panas baran la sket. Si suami suruh isteri berhenti marah-marah. Baru je si isteri nak sambung bebelan, tiba-tiba sebijik penampar singgah ke pipi isteri. Depan pembantu jualan dan orang sekelling. Aduhh!! Sakit bangat kita yang melihatnya. Sakit berserta malu besar!

Patut ke tampar isteri depan orang ramai?

Tolong hindari perkara yang memalukan ini..

Ketika seorang tengah panas, seorang lagi haruslah bersifat cool dan cuba menenangkan. Bukan memarahkan lagi keadaan dengan mengambil tindakan yang tidak wajar.

Bukan sekadar isteri yang malu besar, tapi suami juga sepatutnya malu. Orang ramai mungkin berfikir, pasti si suami sudah biasa naik tangan .

~ Kadang-kadang kita sebagai orang muda lebih bijak mengawal emosi.


No comments: