Saturday 20 July 2013

Sedapnya air kelapa muda.

Assalamualaikum..

Suatu hari di bawah pohon-pohon yang merimbun di tepi rumah, aku duduk mencangkung melihat ayah sedang menebuk sebiji kelapa muda. Beberapa kali aku meneguk air liur. Oh, betapa sedapnya air kelapa tu di saat-saat dahaga macam ni.

Sedang asyik aku memerhatikan, ayah bertanya. “Nak minum air kelapa?” Sambil menghulurkan jug berisi air kelapa. Dengan mata yang bersinar-sinar segera aku menjawab, “Nakk!!” Sambil menghulurkan tangan ingin meneguk masa tu jugak. Ayah segera menarik balik jug tersebut sambil ketawa.

“Mana boleh.. kan puasa.”

Alaaa.. puasa rupanya. Boleh terlupa gara-gara terlalu dahaga.


Teringat lagi kenangan masa kecik tu. Seingat saya masa tu dalam lingkungan umur 8 atau 9 tahun. Selalunya puasa separuh hari je. Nampak tak larat sangat mak suruh berbuka. Maklumlah terlalu kecil macam budak umur 6 tahun.

Thanks for reading..

No comments: